
Baritone, eller tenorhorn som det kalles på norsk, er omtrent som en liten tuba, og er til forveksling likt et euphonium. Både euphonium og baritone kan ha tre eller fire ventiler, men det er mer normalt med tre ventiler på en baritone, og fire på et euphonium.
Den største forskjellen på baritone og euphonium er likevel boringen, som på en baritone er sylindrisk, mens den er konisk på et euphonium, samt at klokkestørrelsen generelt er merkbart mindre på en baritone. Instrumentet er tross at selve røret er like langt som på et euphonium, noe lettere og «nettere» pga den sylindriske koningen, og det faktum at røret er noe tynnere enn et euphonium. Dermed blir det også noe lettere for en mindre musikant å håndtere, spesielt under marsjering.
Baritone er – som euphonium og f.eks. kornett) stemt i Bb (på norsk: B), noe som betyr at noteringen er lik for kornetter og baritone, selv om baritone ligger en oktav dypere i registeret. Dette gjør det enklere for f.eks. en kornettist å flytte fra kornett til baritone, skulle en ønske det, da man slipper å lære seg greptabellen på nytt. Likevel skal det sies at en baritonist fort kommer til å lære seg å spille både g- og f-nøkkel før eller siden.
Greptabell
De ulike «grepene» man benytter for å lage ulike toner på en baritone, er beskrevet i det følgende fingerstillingskartet. I tillegg må man bruke leppene og luft på rett måte. Øvelse gjør mester!

Vedlikehold
Det er også viktig å ta vare på din baritone. Dette må man alltid ha i tankene, enten man er på øvelse, hjemme, på vei til øvelse eller konsert, ja.. uansett.
En baritone er kanskje større enn en kornett, men man kan likevel komme i skade for å bøye rørene. Vær derfor oppmerksom på å ikke lene deg på, eller bryte på instrumentet på noe vis. Hvis noe sitter fast, spør instrumentansvarlig! Vær også oppmerksom på hvor og hvordan du setter fra deg instrumentet, og husk at det lett blir skadet dersom det velter, eller dersom noen dulter borti det ved uhell, noe som lett kan skje når man er på øvelser/konserter med mange medmusikanter.
Under en video om hvordan man renser instrumentet. Videoen viser en kornett, men prinsippet er likt for en baritone. Vask kan med fordel gjøres med jevne mellomrom. Husk å olje ventiler og vokse sleider når instrumentet er tørt og skal monteres igjen.
Ekstrautstyr til baritonisten
Er du i familie med en baritonist og ser etter ideer til presang, eller lurer du kanskje på hva du selv trenger ved neste korsvei? Eller har du bare lyst på noe nytt? Her følger noen tips til ting det er kjekt å ha når man spiller baritone:

Stativ er aldri dumt å ha. De fleste vil ha en tendens til å sette fra seg baritonen rett på gulvet, balansert på «klokka». Dette er dessverre ikke en særlig god måte å forlate instrumentet på, da det svært lett velter, noe som igjen raskt kan føre til skade på instrumentet. Et stativ er en rimelig forsikring mot at slikt skjer, og det er mye enklere enn å benytte kassa/trekket som følger med instrumentet, om enn ikke like sikkert som å legge det i lukket kasse.
Men, hvis instrumentet står «framme» i hjemmet til enhver tid, er det også stor fare for at man øver oftere og dermed blir en bedre musikant!

Mute er nok ikke noe vi bruker ofte i Tromsømusikken, spesielt ikke for grovere messinginstrumenter. MEN, det kan være moro å leke seg med, og plutselig har man behov også på en eller annen konsert. Dog, i starten er nok en øvingsmute mest aktuelt, rett og slett for å dempe støynivået hjemme. Kanskje ikke så dumt for foreldre med en ivrig og fersk baritonist i huset!
Muten på bildet er en kombinasjonsvariant, der man får flere typer mute i én. Den blå koppen kan justeres opp og ned på det blanke senterstykket for å dekke mer eller mindre tett rundt klokkeåpninga, eventuelt kan den tas helt av, og man står igjen med en «straight mute». Versatilt, praktisk og billigere enn å kjøpe flere ulike.



